Monitor dla fotografa. Powiemy Ci na co zwrócić uwagę!

Odpowiedni-monitor-dla-fotografa

Myślę, że każdy fotograf stanie przed dylematem: jaki monitor wybrać do obróbki zdjęć? Nic dziwnego, ponieważ inwestując w drogie aparaty potrzebujemy później opracować wykonane zdjęcia, a biurowy monitor już nie wystarcza.

Obecnie na rynku mamy setki modeli do wyboru, przy czym lekko możemy się pogubić szukając dla siebie właściwego monitora. Dla usprawnienia tych poszukiwań przejrzymy najważniejsze parametry, na które koniecznie trzeba zwrócić uwagę, by stwierdzić że ten monitor nadaje się do obróbki zdjęć.

Jaki monitor dla fotografa? Pamiętaj, że pokrycie barw ma znaczenie

Ten parametr odpowiada za paletę kolorów, które widzimy na monitorze. Najbardziej odpowiednie dla fotografów są przestrzenie barwne to Adobe RGB oraz sRGB. Zazwyczaj w specyfikacjach podana jest ilość “%” jak dana paleta pokrywa matrycę monitora. By móc obrabiać zdjęcia musimy mieć minimum 99% pokrycia w przestrzeni barwnej.

Przestrzeń barwna RGB i sRGB
Przestrzeń barwna RGB i sRGB

Jak widać na powyższej grafice paleta sRGB jest mniejsza od Adobe RGB. Natomiast jest ciągle używana w przeglądarkach internetowych, więc aby nasze zdjęcia dobrze wyglądały na stronie internetowej lub na social media za każdym razem warto konwertować obraz do sRGB.

Monitory ze 100% pokryciem sRGB, a jednocześnie małym pokryciem Adobe RGB są tańsze i jeżeli nasze zdjęcia w większości przypadków umieszczamy w internecie, a drukujemy je bardzo sporadycznie moim zdaniem śmiało można na taki monitor wziąć pod uwagę.

Jeżeli nasze prace bardzo często drukujemy wtedy warto zwrócić uwagę na monitory z pokryciem 99% Adobe RGB, ponieważ ta paleta w pełni pokrywa profil CMYK, na której działa większość drukarek fotograficznych i drukarni.

Jaki monitor do obróbki zdjęć? Rozmiar monitora ma znaczenie!

Tutaj wybór jest prosty. Najlepiej wybierać pomiędzy rozmiarem 24”, 27” lub 32”. Mniejszy monitor niż 24” moim zdaniem już nie ma sensu, ze względu na ogromny dyskomfort i małej ilości miejsce na narzędzia w programach do obróbki zdjęć czy graficznych. Monitor większy niż 27” może odbić się na dyskomforcie związanym z oczami i ogarnięciem całem przestrzeni wzrokiem. Takie duże monitory najlepiej sprawdzają się w czasie montażu filmów, ale oczywiście wszystko zależy tutaj od indywidualnego podejścia.

Monitor do obróbki zdjęć – EIZO CG2420 oraz BenQ SW240

Patrząc na rozmiar monitora zwróćmy uwagę również na parametr PPI. Dana ta odnosi się do liczby pikseli przypadających na cal długości przekątnej monitora i głównie odpowiada za ostrość wyświetlanego obrazu. Najlepszym rozwiązaniem jest kiedy monitor będzie miał PPI w granicach od 90 do 120. Trzeba mieć na uwadze, że mniejsza wartość PPI spowoduje nieostry obraz, a przy dużym wskaźniku wszystko będzie wyglądać sztucznie przeostrzone i lekko zaszumione. W tym miejscu śmiało mogę polecić monitor marki EIZO CG2420 lub BenQ SW240.

Monitor dla fotografa
Monitor dla fotografa

Monitor EiZO dla fotografa
Monitor EiZO CG2420 dla fotografa

Jaką matrycę monitora wybrać – IPS czy TN?

To ważny punkt na który warto zwrócić uwagę, ponieważ matryca wyświetla paletę kolorów. Na rynku mamy trzy rodzaje matryc:

  • matryca TN
  • matryca VA
  • matryca IPS

Od razu powiem, że wybieramy tylko i wyłącznie matrycę IPS. Jeżeli planujemy pracować ze zdjęciami lub grafiką zapominamy, że istnieją inne matryce oprócz IPS. Dlaczego?

Matryce TN mają szybki czas reakcji, ale bardzo niską kolorystykę i słabe kąty widzenia. Taka matryca jest najczęściej wykorzystywana w monitorach przeznaczonych do pracy biurowej, ze względu na niską cenę i małe wymagania kolorystyczne. Tego typu matryce w większości są stosowane również w laptopach. Matryca VA ma szersze kąty widzenia od matrycy TN i trochę lepszą kolorystykę, lecz wciąż niewystarczającą jeśli chcemy pracować ze zdjęciami. Matryca VA najczęściej spotykana jest w tańszych telewizorach oraz monitorach dla graczy. Na rynku z tego typu matrycą niektórzy producenci oferują monitory z zakrzywionym ekranem typu „curved”, aby skompensować kąty widzenia. Muszę przyznać, że matryce IPS też bywają różne i trzeba być uważnym. Chyba najważniejszym elementem przy matrycy IPS na jaki trzeba zwrócić uwagę to to, aby matryca miała 10 bit. Dzięki temu przejścia tonalne będą odpowiednio równe.

Przejścia tonalne w monitorze
Przejścia tonalne w monitorze

Przejścia tonalne w monitorze
Przejścia tonalne w monitorze

Monitor 4K nie koniecznie dla fotografa, raczej do montażu

Coraz częściej powstaje pytanie czy warto zainwestować w monitor 4k? Jeżeli szukasz monitora do pracy ze swoimi zdjęciami to odpowiedź brzmi – NIE! Jeżeli będziecie pracować na monitorze 24″ 4K to Wasze zdjęcie w tym momencie przy natywnej rozdzielczości będzie wyświetlane zdecydowanie mniejsze co może pogorszyć komfort pracy (obciążamy nasz wzrok) porównując to do monitora 24″ (bez 4K).

Oczywiście, jeżeli pracujesz z filmem i zajmujesz się montażem (również materiałów 4K) to wręcz konieczne jest posiadanie monitora z matrycą 4k. Przy tego typu rozdzielczości wskazany rozmiar monitora to już minimum 27″ i większe.

Jeżeli jednak nadal chcesz posiadać monitor o rozdzielczości 4K to tutaj polecam monitor BenQ SW271 – bardzo dobra jakość w przystępnej cenie. Mamy jeszcze opcję w postaci monitora EIZO CS2740 jednak tutaj musimy posiadać trochę większy budżet.

Podświetlenie matrycy w monitorze

Piksele na monitorze same z siebie nie świecą, więc w monitorach są stosowane różne rodzaje podświetlenia. Przez nieodpowiedni wybór podświetlenia monitora w postprodukcji mogą pojawiać się takie niedogodności jak winieta lub innego rodzaju niedoskonałości. Wcześniej dla podświetlenia monitora była wykorzystywana technologia CCFL. To podświetlenie dawało zimne światło, bardzo podobne do dziennego, a żywotność tego typu matryc była dość krótka. Dość często w tego typu matrycach pojawiał się efekt „wypalenia”.

Obecnie na rynku monitorów występują 3 najpopularniejsze rodzaje LED:

  • W-LED
  • RGB-LED
  • GB-LED

Matryca typu W-LED charakteryzuje się zimnym (niebieskim) światłem. Jest najtańszym rozwiązaniem, a jakość światła pozwala na oświetlenie gamutu jedynie sRGB. Aby móc oświetlać szersze gamuty powstała matryca RGB-LED. Jakość świecenia, pozwala na oświetlenie gamutu Adobe RGB, ale diody o różnych kolorach degradują się w różnym tempie co ma wpływ na krótkotrwałość matrycy. Rozwiązaniem tego problemu stało się podświetlenie matrycy typu GB-LED. Jakością świecenia dorównują matrycą RGB-LED jednocześnie cechując się długotrwałością i stabilnością pracy.

Kalibracja monitora graficznego musi zostać przeprowadzona

Kalibracja monitora graficznego polega na odpowiednim regulowaniu jasności wyświetlanego obrazu oraz punktu bieli i gradacji szarości. Tematem kalibracji warto się zająć zwłaszcza jeżeli przygotujemy nasze prace do druku.

Jeśli chodzi o rodzaj kalibracji to występują dwa rodzaje – kalibracja sprzętowa i programowa. W przypadku kalibracji sprzętowej zmiany następują w elektronice samego monitora, natomiast przy programowej zmiany następują tylko w obrębie sygnału z karty graficznej. Ten rodzaj kalibracji jest mało skuteczny i prawie nie używany ze względu na skomplikowane okoliczności przy dopasowaniu monitora, oprogramowania i karty graficznej. Warto zwrócić uwagę na to, aby monitor miał możliwość kalibracji sprzętowej, dzięki czemu będzie ona zdecydowanie lepszej jakości.

Podsumowanie

Najważniejsze, aby odpowiedzieć sobie na pytanie: „Do jakich zadań potrzebuję monitor?”. Dzięki temu będziemy wiedzieli na jakie parametry zwracać uwagę przy wyborze monitora, a które z tych parametrów nie są nam potrzebne. Ceny na najbardziej podstawowe monitory graficzne z dobrym odwzorowaniem kolorystycznym, odpowiednią matrycą i możliwością kalibracji zaczynają się już od 2 000 zł.

Jeżeli szukasz monitora do fotografii i grafiki skontaktuj się z naszą obsługą klienta, a na pewno uda nam się wspólnie wybrać odpowiedni monitor dla Ciebie. Odwiedź nasz sklep fotograficzny Digital24.pl

Zapraszamy również do naszego filmu zrealizowanego podczas live’a na naszym kanale YouTube Digital24, który był poświęcony monitorom.

Interesuje nas czy pracując ze zdjęciami przywiązujecie wagę do tego na jakim monitorze pracujecie? Dajcie znać w komentarzu.

Dodaj komentarz