Jak zrobić portret biznesowy? Porady i wskazówki

Portret biznesowy

Wykonanie portretu biznesowego wymaga od fotografa wiedzy technicznej oraz wielu dodatkowych umiejętności. Fotograf zajmujący się sesjami biznesowymi musi być jednocześnie psychologiem, doradcą do spraw wizerunku i analitykiem trendów rynkowych. A to jeszcze nie wszystko!  

Portrety biznesowe – zastosowanie i funkcje

Portrety biznesowe są wykorzystywane na oficjalnych stronach firmowych, w stopkach mailowych i w mediach społecznościowych, a w niektórych przypadkach również na wizytówkach. Zdarza się, że profesjonalne zdjęcia pracowników stanowią część profili tworzonych w aplikacjach służących do komunikacji wewnątrz firmy. Jak zatem widzisz, jeden portret biznesowy może mieć naprawdę szerokie zastosowanie. 

Portrety widoczne na stronach internetowych, w mediach społecznościowych oraz na wizytówkach pomagają budować profesjonalny wizerunek i wzmacniać wiarygodność firmy. Umożliwiają również zdobycie zaufania i sympatii potencjalnych klientów. Są doskonałym sposobem na to, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Zdjęcia biznesowe używane w narzędziach służących do komunikacji wewnętrznej firmy integrują pracowników i stanowią ważny element kultury organizacyjnej. 

Czy można zrobić portret biznesowy bez przygotowania?

Budowa profesjonalnego wizerunku, wyróżnienie się na tle konkurencji oraz pozyskanie zaufania klientów nie będą jednak możliwe bez odpowiedniego przygotowania. Organizacja to pierwszy i jednocześnie najważniejszy krok na drodze do wykonania idealnych portretów biznesowych

W ramach przygotowania fotograf powinien poznać misję i wizję firmy, z którą będzie współpracował, a także cechy charakteru oraz indywidualne preferencje i oczekiwania osób uczestniczących w sesji zdjęciowej. W trakcie rozmowy telefonicznej, mailowej lub twarzą w twarz trzeba ustalić wszystkie szczegóły dotyczące sesji, czyli m.in. termin i miejsce wykonywania zdjęć (plener, biuro lub studio), ale także strój fotografowanych.

Fotografia biznesowa kobiety

Jeśli osoby zainteresowane sesją biznesową nie mają konkretnych oczekiwań dotyczących efektu, fotograf może podzielić się własnymi pomysłami lub radami. Ważne jednak, aby jego koncepcja nie dominowała nad wyobrażeniami całego zespołu. W przeciwnym razie zdjęcia nie będą naturalne. Najlepiej jeśli fotograf zaproponuje kilka możliwości i dostosuje je do charakteru oraz specyfiki firmy. 

Portret biznesowy – jaki strój i dodatki wybrać?

Zbliża się termin sesji zdjęciowej, podczas której wykonywane będą portrety biznesowe. Kilkanaście bądź kilka dni przed nią warto wykorzystać na to, aby upewnić się, że osoby, które wkrótce staną przed obiektywem, ubiorą się w odpowiedni sposób. Co oznacza “odpowiedni”? Przede wszystkim zgodny z obejmowanym stanowiskiem. 

Portret biznesowy - porady i wskazówki

W przypadku klasycznych portretów biznesowych najlepiej sprawdzają się eleganckie stylizacje, czyli koszule, marynarki, żakiety, spodnie i spódnice oraz ponadczasowe dodatki w neutralnych kolorach. Jeśli sesja biznesowa będzie miała mniej formalny charakter, osoby fotografowane mogą pozwolić sobie na strój, w którym czują się dobrze i w którym na co dzień spotykają się z klientami.

Tuż przed sesją zdjęciową fotograf może przesłać pracownikom firmy lub właścicielom listę elementów garderoby, które zagwarantują profesjonalny wygląd. Przy okazji wysyłania tego spisu warto także wyszczególnić “ryzykowne” ubrania i dodatki, takie jak prześwitujące bluzki czy sukienki, pogniecione koszule oraz bogato zdobione naszyjniki lub kolczyki. Dzięki temu uczestnicy sesji będą mogli odpowiednio się przygotować. 

Przeczytaj również nasz poradnik Jak wykonać portret Rembrandtowski?

Wykonywanie portretów biznesowych – podsumowanie 

W przypadku sesji biznesowej wykonywanej w studiu fotograf musi m.in. wybrać odpowiedni aparat i obiektyw, kolor tła oraz rodzaj oświetlenia, który pozwoli mu “rzeźbić” światłem i ukrywać drobne niedoskonałości urody osób stojących przed obiektywem. Oprócz wiedzy technicznej wymaganej do profesjonalnego robienia portretów biznesowych fotograf mieć zdolność wsłuchiwania się w potrzeby innych i wzbudzać ich zaufanie.

Fotografia biznesowa

Właściciele czy pracownicy firm podejmujący współpracę z fotografem ufają, że nie tylko wykonana on estetyczne zdjęcia, ale przede wszystkim dostarczy im materiał, za pomocą którego marka będzie mogła budować swój wizerunek, pozyskiwać nowych klientów i wyróżniać się na tle konkurencji. Dlatego też tak ważne jest, aby tuż przed sesją fotograf zadbał nie tylko o sprzęt i oświetlenie, ale przede wszystkim poznał potrzeby osób, z którymi będzie współpracował. 

Dodaj komentarz