Fotografia krajobrazowa – jaki sprzęt i obiektywy? Poradnik

Madera / fot. Kamil Dziubczyński

Warunkiem opakowania sztuki fotografowania krajobrazów jest posiadanie odpowiedniego sprzętu. Oczywiście dobry aparat to podstawa, jednak nie spełni swojego zadania bez obiektywów dopasowanych pod kątem konkretnej sceny. Poza tym znaczenie mają również inne, dodatkowe akcesoria, które ułatwiają i usprawniają pracę. Wszystko to trzeba ze sobą nosić, dlatego lepiej dobrze przemyśleć, co faktycznie będzie potrzebne. Sprawdź, w co warto się wyposażyć, zanim wyruszysz w plener.

Fotografia krajobrazowa: sprzęt podstawowy, czyli body

Wybór body to dość indywidualna kwestia. W większości aparatów znajdziemy liczne funkcje pomocnicze, które wspomagają fotografa w wykonaniu dobrej jakości zdjęć krajobrazu, m.in. HDR, długi czas ekspozycji, czy automatyczna panorama. Jednak tak naprawdę jedną z najważniejszych kwestii będzie matryca, która powinna wyróżniać się świetnym odwzorowywaniem szczegółów.

W zdjęciach plenerowych znaczenie ma zwłaszcza uchwycenie subtelnej gry światła i cienia, dzięki czemu zdjęcia stają się zdecydowanie efektowniejsze. W związku z tym matryca powinna być duża i obsługiwać większą liczbę pikseli. Fotografia krajobrazowa to dziedzina, w której najlepiej sprawdzą się więc lustrzanki z wyższej półki, a jeszcze lepiej – lekkie bezlusterkowce. Najbardziej pożądane cechy urządzeń z tej kategorii najłatwiej jest wymienić na konkretnych przykładach. Dlatego poniżej przedstawiamy kilka ciekawych propozycji dla fotografów krajobrazu.

Olympus EM1 Mark II

Pierwszym modelem stworzonym do fotografii krajobrazowej, jest bezlusterkowiec Olympus EM1 Mark II. Aparat wyróżnia się kompaktową budową, dzięki czemu jest wygodny w transporcie i przenoszeniu. Znajdziemy w nim matrycę 4/3, a także standard mocowania obiektywów Micro 4/3. Dzięki temu zastosujemy w nim nie tylko obiektywy marki Olympus, ale także te pochodzące od innych, niezależnych firm. EM1 Mark II łączy w sobie mobilność, szybkość działania (przez co ułatwia uchwycenie ulotnej chwili, np. lotu ptaka), oraz bardzo wysoką rozdzielczość o imponującej wartości 50 mln pikseli, szczególnie przydatną w fotografii krajobrazowej.

Co więcej, sprzęt cechuje się szerokim zakresem dynamiki i czułości. W profesjonalnej fotografii plenerowej zwracamy uwagę zwłaszcza na 3 ważne zalety tego modelu Olympusa: jest jednym z najszybszych na rynku (przy migawce elektronicznej prędkość zdjęć seryjnych wynosi 60 klatek/sek.), obsługuje 121 krzyżowych punktów autofokusa i posiada 5-osiową stabilizację obrazu.

Fotografia krajobrazowa wykonana aparatem Olympus EM-1 Mark II / fot. Mateusz Soporowski
Fotografia krajobrazowa wykonana aparatem Olympus EM-1 Mark II / fot. Mateusz Soporowski

Fotografia krajobrazowa wykonana aparatem Olympus EM-1 Mark II / fot. Mateusz Soporowski
Krajobraz Maroko wykonany zestawem Olympus EM-1 Mark II + ob. 12.100mm f/8 1/200 – fot. Mateusz Soporowski

Canon EOS R

Canon EOS R to sprzęt przeznaczony do zastosowania profesjonalnego. Jego chwyt jest identyczny jak w przypadku lustrzanek, pozwala więc na w pełni wygodną pracę. Wewnątrz EOS R znajduje się ponad 30-pikselowa matryca pełnoklatkowa oraz niezwykle precyzyjny i szybki autofokus (reakcja w 0,05 sekundy). Efekty działania aparatu nie tracą na jakości również przy zastosowaniu obiektywów z serii EF i EF-S, które można przymocować za pośrednictwem adaptera. Oprócz tego, w ofercie Canona znajdziemy też specjalne, dedykowane szkła z bagnetem RF.

Największym wyróżnikiem tego modelu jest przede wszystkim ogromna szczegółowość uzyskanego obrazu, co ma niebagatelne znaczenie w fotografii krajobrazowej. 100-40 000 ISO umożliwia robienie efektownych zdjęć nawet przy kiepskich warunkach oświetleniowych. Tutaj spotkamy się także z 5-osiową stabilizacją, zwiększającą płynność obrazu, np. podczas filmowania. W Canonie EOS R znajduje się też wyjątkowo wydajny procesor, gwarantujący świetną jakość zdjęć.

Madera / fot. Kamil Dziubczyński
Madera / fot. Kamil Dziubczyński

Madera / fot. Kamil Dziubczyński
Madera / fot. Kamil Dziubczyński

Sony A7 Mark III

Ostatnim, ale równie dobrym produktem, w przypadku którego fotografia krajobrazowa nabiera zupełnie nowej jakości, jest Sony A7 Mark III. To bezlusterkowiec z najwyższej półki wśród propozycji marki Sony. Stanowi połączenie zaawansowanej matrycy pełnoklatkowej Exmor R BSI CMOS z procesorem BIONZ X. Sprawia to, że jakość obrazu jest nienaganna również przy serii zdjęć do 10 klatek/sek. Autofokus został ulepszony pod kątem wydajności, dlatego umożliwia śledzenie ruchomych celów, działając bez zarzutu także przy niesprzyjających  warunkach oświetleniowych.

Fotografia krajobrazu wykonana aparatem Sony A7 III
Fotografia krajobrazu wykonana aparatem Sony A7 III

fotografia krajobrazowa aparatem sony a7 iii
Zdjęcie wykonane aparatem Sony A7 III

Obraz jest czysty przez wykorzystanie czułości ISO 100-51200, które niweluje nadmierne szumy. Tak samo, jak w poprzednich dwóch przykładach, tak i tutaj zastosowano 5-osiową stabilizację obrazu (SteadyShot INSIDE). Wszystkie wymienione powyżej parametry to lista najważniejszych warunków, jakie powinno spełniać idealne body do fotografii plenerowej. Co więcej, każdy z polecanych produktów jest bezlusterkowcem, czyli nowoczesnym rozwiązaniem, łączącym w sobie zalety kompaktów i lustrzanek. Poza świetnymi parametrami i wymiennymi obiektywami, bezlusterkowce cechują się więc niewielkimi gabarytami oraz większą mobilnością.

Ponadto, fotografia krajobrazowa to dziedzina, w której nie bez znaczenia jest szerokokątny zoom (ogniskowa 14 lub 16 milimetrów), często też filtry połówkowe, oraz statyw, gwarantujący idealną stabilizację obrazu. Statyw musi być  funkcjonalny, a jednocześnie lekki i łatwy w przenoszeniu – w końcu często będzie służyć nam podczas długich i dość męczących wypraw. Jednak wielu fotografów nie wyobraża sobie pracy w plenerze zwłaszcza bez udziału obiektywu szerokokątnego. Jest niezastąpiony wtedy, kiedy chcemy pokazać jak najwięcej. Właśnie tym, czyli imponującym, szerokim obrazem, wyróżnia się klasyczna fotografia krajobrazowa – obiektyw musi być więc dobrany w taki sposób, aby obejmować jak największy zasięg.

fotografia krajobrazowa poradnik

Mimo to trzeba wiedzieć, że nie wszyscy pejzażyści używają wyłącznie obiektywów szerokokątnych – niektórzy decydują się na wybór stałoogniskowych, głównie 50 mm (np. Sigma A 50 mm f/1.4), a także teleobiektywów w celu lepszego uchwycenia szczegółów (np. Sony 70-200mm f/2.8 GM OSS). Jak widać, w tym przypadku wszystko zależy od efektu, jaki chcemy osiągnąć. Poza body, obiektywami i statywem, warto zabrać ze sobą komplet zapasowych baterii i kart pamięci oraz akcesoria służące do czyszczenia optyki.

Dodaj komentarz