Jak dobrze wybrać filtr fotograficzny?

O filtrach fotograficznych można rozmawiać godzinami. Dlatego wchodząc na pierwsze lepsze forum dla fotografów, z pewnością natkniemy się na pytania: który filtr fotograficzny wybrać na początku fotograficznej przygody, jak będzie najlepszy dla profesjonalisty, a także jakich filtrów unikać, by niepotrzebnie nie wydawać pieniędzy na akcesoria niskiej jakości. W tym wpisie znajdują się wszystkie niezbędne informacje, które podpowiedzą każdemu przyszłemu i obecnemu fotografowi, jak dobrze wybrać filtr fotograficzny. Serdecznie zapraszamy do przeczytania.

Filtry fotograficzne — to trzeba wiedzieć!

Filtry fotograficzne to absolutny must have każdego początkującego, jak i doświadczonego fotografa. Czym dokładnie są? Filtr fotograficzny to nic innego jak specjalna nakładka, którą montuje się bezpośrednio na soczewkę obiektywu. Większość dostępnych na rynku filtrów wykonanych jest ze szkła i zdecydowanie te modele możemy polecić każdej osobie oczekującej  doskonałych rezultatów, ale można także spotkać się z produktami wykonanymi z tworzywa sztucznego. Co prawda ich cena jest znacznie niższa, jednak nie dają one w pełni tak satysfakcjonujących efektów jak modele szklane. Ponadto filtry fotograficzne szklane znacznie lepiej chronią soczewkę obiektywu przed różnego rodzaju uszkodzeniami mechanicznymi, szczególnie jeśli fotografujemy w trudnych warunkach terenowych. Godnymi polecenia są z pewnością filtry Marumi, które charakteryzują się ultracienką konstrukcją oraz wysoką wygodą użytkowania w każdych warunkach. 

Rodzaje filtrów fotograficznych

Jeden filtr fotograficzny to zdecydowanie za mało, by móc mówić o kompletnym wyposażeniu.. Różne scenerie wymagają bowiem zastosowania innego rodzaju filtra. Jakie zatem modele warto mieć na uwadze? 

Filtr ochronny i filtr UV

Filtr ochronny jak sama nazwa wskazuje, ma za zadanie chronić soczewkę obiektywu przed różnego rodzaju uszkodzeniami — zarysowaniami, zachlapaniem, a także poważniejszymi uszkodzeniami.  

Filtr UV poza funkcją ochronną doskonale absorbuje promienie ultrafioletowe, poprawiając tym samym ostrość i kontrast zdjęć. Są one całkowicie neutralne i nie mają bezpośredniego wpływu na ekspozycję zdjęć. Te modele są najpopularniejsze wśród fotografów, a co równie ważne, jednymi z najtańszych dostępnych na rynku. Zarówno filtry ochronne i filtry UV idealnie nadają się zarówno do codziennego, jak i intensywnego fotografowania, a jednocześnie są najtańszymi filtrami dostępnymi na rynku.

Filtry polaryzacyjne

Filtry polaryzacyjne wykorzystywane są przede wszystkim w fotografii krajobrazowej, w której najczęściej fotografujemy na dużej, otwartej przestrzeni. Mówi się, że tego rodzaju filtry wykorzystuje się wówczas, gdy chcemy podbić kolor nieba, czy uwydatnić znajdujące się na  nim obłoczki. Tymczasem filtry polaryzacyjne wzmacniają także nasycenie kolorów i redukują odblaski i odbicia od niemetalicznych powierzchni. Z pewnością wiele osób zapyta w tym miejscu, po co mam kupować filtr, skoro wszystko to mogę poprawić w programie graficznym? Otóż nie wszystko! Są sytuacje i to liczne, w których filtr fotograficzny jest niezastąpiony, szczególnie jeśli zależy nam, aby zarejestrować pewne rzeczy na matrycy, a nie kreować je bezpośrednio w programie graficznym.

Filtry szare (ND)

Filtry szare, zwane również filtrami ND (neutral density — bez wpływu na kolor) wykorzystywane są zarówno w fotografii kolorowej, jak i monochromatycznej. Służą one przede wszystkim do ograniczenia ilość wpadającego przez obiektyw światła, niwelując tym samym możliwość prześwietlenia jasnych partii obrazu oraz wydłużając czas naświetlania partii ciemniejszych. Filtry ND pozwalają na większe otwarcie przysłony, w celu uzyskania mniejszej głębi ostrości, umożliwiając w ten sposób fotografowanie z długimi czasami otwarcia migawki bez obaw o prześwietlenie obrazu. Dzięki temu możemy uchwycić rozmyte wodospady czy sunące po niebie chmury. 

Filtry szare możemy podzielić je na dwie grupy: umiarkowanie gęste jak ND2 ND4 ND8 oraz bardzo gęste ND400 ND500 ND1000. Zarówno jedną jak i drugą grupę filtrów będziemy użytkowali w różnych sytuacjach. Filtry ND2, ND4 i ND8 możemy wykorzystać w sytuacji, gdy mamy zbyt dużo światła i nie możemy pozwolić sobie na pełniejsze otwarcie przysłony, zaś filtry ND400, ND500 i ND1000 wykorzystać przy długich czasach ekspozycji w jasny, słoneczny dzień.

Filtry szare połówkowe

Filtry szare połówkowe zostały skonstruowane w taki sposób, że połowa filtra to filtr szary neutralny a połowa to zwykły filtr UV. W praktyce oznacza to, że część kadru będzie przyciemniona, a część pozostanie bez zmian. Tego rodzaju filtry oprócz gęstości różnią się między sobą również sposobem przejścia. Mamy wersje HARD i SOFT. Oznaczenia te wskazują czy granica między ciemnym i jasnym będzie ostra (HARD), czy też płynna (SOFT).

Filtry fotograficzne — podsumowanie!

Kupując filtr fotograficzny, warto zainwestować w produkt dobrej jakości z wieloma powłokami antyrefleksyjnymi (opisane jako MC, SMC, HMC lub SUPER HMC). Zasada ta dotyczy każdego z dostępnych na rynku filtrów – UV, ND, filtrów szarych połówkowych, polaryzacyjnych, itp. Po zakupie odpowiedniego modelu dobrze jest trzymać filtr w odpowiedniej czystości. Oczywiście delikatne pyłki nie wpłyną znacząco na jakość naszych zdjęć, ale mokry zakurzony, czy rozmazany filtr już tak. Dlatego na rynku dostępne są filtry z powłokami hydrofobowymi czy antystatycznymi, które warto wybrać do swojej kolekcji. 

W ofercie naszego sklepu znajdziecie sprzęt fotograficzny, elementy wyposażenia studia fotograficznego oraz dodatkowe akcesoria. Pełen asortyment, który pozwoli Ci rozpocząć przygodę z fotografią i filmowaniem. Zapraszamy do kontaktu z nami oraz odwiedzenia naszego sklepu www.Digital24.pl Odwiedź nas również na Facebooku i Instagramie