Obiektywy dla początkujących fotografów ślubnych

Obiektyw-do-fotografii-slubnej

Z jakich obiektywów korzystają fotografowie zajmujący się wykonywaniem reportaży ślubnych? Ta wymagająca i wszechstronna dziedzina fotografii wymusza zaopatrzenie się w profesjonalny sprzęt, czyli jasne szkła z dużym zakresem ogniskowych. Co sprawdzi się lepiej: reporterskie zoomy czy bardzo jasne obiektywy stałoogniskowe?

Wszystkie szkła na pokład!

Wielu fotografów wstępujących na komercyjną ścieżkę rozwoju rozpoczyna działalność od wykonywania zdjęć ślubnych. Zwykle są to osoby z pewnym doświadczeniem w wykonywaniu zdjęć, które dysponują już mniej lub bardziej zaawansowanym zestawem obiektywów. Miłośnicy fotografii portretowej, przyrodniczej czy reportażowej – wszyscy oni będą mogli wykorzystać zgromadzony wcześniej sprzęt podczas realizacji weselnych reportaży. Swój optyczny arsenał prawdopodobnie trzeba będzie jednak rozszerzyć, by dostarczyć naszym klientom profesjonalny materiał zdjęciowy, z którego w pełni zadowoleni będziemy my, para młoda oraz goście weselni. Jakie obiektywy przydadzą nam się najbardziej?

Obiektyw dla fotografa ślubnego
fot: mariah-krafft

Ślub, czyli sztuka reportażu

Warto podkreślić, że fotografia ślubna to przede wszystkim fotografia reportażowa. Dodajmy też, że bardzo wymagająca. Cała impreza weselna odbywa się w różnych lokacjach oraz zmiennych warunkach przestrzennych i oświetleniowych. Rozpoczynamy od przygotowań do ślubu – zwykle w domu panny młodej. Pracujemy wtedy najczęściej w ciasnych pomieszczeniach i przy słabym świetle – będziemy więc potrzebować jasnego szkła szerokokątnego. Ceremonia zaślubin w urzędzie stanu cywilnego lub w kościele również nie rozpieszcza nas pod względem ilości światła zastanego. Tu także pracujemy z jasnymi obiektywami, najlepiej wyposażonymi w stabilizację. Do tego nie zawsze możemy podejść blisko do pary młodej – w takich sytuacjach przyda się teleobiektyw.

Fotografia ślubna to sztuka reportażu
Fotografia ślubna to sztuka reportażu

Potem czeka nas zdjęcie grupowe oraz sytuacyjne kadry przed wejściem do sali weselnej (przeniesienie przez próg, powitanie chlebem i solą, składanie życzeń itp.). Następnie rozpoczyna się zabawa weselna, podczas której uwieczniamy w kadrze tańczących gości, dynamiczne oczepiny i inne ważne wydarzenia, na które zawsze musimy być przygotowani. Goście weselni z pewnością poproszą nas o wykonanie okolicznościowych portretów. W tych wszystkich sytuacjach będziemy potrzebować obiektywów o różnych ogniskowych – od szerokiego kąta, przez standardowe 50 mm, aż po szkła portretowe i „krótkie tele”. Będzie ciemno, przyda się więc optyka z dużym otworem względnym przysłony. Kilka dni po zakończeniu wesela prawdopodobnie czeka nas jeszcze wykonanie plenerowej sesji parze młodej – tu niezastąpiony będzie m.in. jasny obiektyw portretowy, który pozwoli efektywnie rozmyć tło.

Ogniskowa, przysłona, autofocus

Wiemy już, że praca nad fotoreportażem ślubnym wymaga korzystania z jasnej optyki o bardzo szerokim zakresie ogniskowych. Warto pamiętać, że w dynamicznych sytuacjach, którymi z pewnością jest ceremonia weselna (zwłaszcza samo wesele) duże znaczenie będzie miała też szybkość i sprawność pracy autofocusa. Tych wymogów nie spełnią amatorskie obiektywy, które będą po prostu za ciemne i zbyt wolne, by zarejestrować dobrej jakości materiał. Słowem: potrzebujemy obiektywów klasy profesjonalnej. Taki sprzęt sporo kosztuje, ale pamiętajmy, że służy przede wszystkim do pracy – pieniądze wydane na optykę mają się nie tylko możliwie szybko zwrócić, ale też przynieść dochód.

Fotografia ślubna to sztuka reportażu
Fotografia ślubna to sztuka reportażu

W jakie konkretnie obiektywy do reportażu ślubnego warto zainwestować?

Fotografowie weselni dzielą się na dwie grupy pod względem typu wykorzystywanego sprzętu. Pierwsza z nich stawia na typową optykę reportażową – taką samą, z jakiej w swojej codziennej pracy korzystają przedstawiciele mediów. Są to wysokiej klasy obiektywy zmiennoogniskowe ze stałym światłem f/2.8. Dwa takie szkła – jeden obejmujący zakres od szerokiego kąta po standardową ogniskową; drugi oferujący wąskie kąty widzenia i pozwalający fotografować obiekty ze sporego dystansu – wystarczą, by obsłużyć całą ceremonię ślubno-weselną. Druga grupa fotografów woli korzystać z większej liczby szkieł stałoogniskowych o bardzo jasnych przysłonach (f/1.2 lub f/1.4).

Obiektyw do fotografii ślubnej

Korzystanie z obiektywów zmiennoogniskowych z pewnością jest wygodniejsze. Jeśli dysponujemy dwoma aparatami, do których możemy je podłączyć, jesteśmy zawsze przygotowani do wykonania udanego zdjęcia. Minusem jest fakt, że przysłona f/2.8 może okazać się niewystarczająca do pracy w bardzo słabym oświetleniu – w tym wypadku możemy sobie poradzić, ustawiając wyższe ISO (kosztem jakości). Fotografowie korzystający z zestawu obiektywów stałoogniskowych skazani są na ciągłe zmienianie optyki – jest to nie tylko niewygodne, ale zajmuje też sporo czasu, którego w dynamicznym fotoreportażu często nam brakuje. Tę niedogodność rekompensuje możliwość pracy w bardzo słabych warunkach oświetleniowych, doskonała jakość optyczna kadrów i możliwość efektywnego rozmywania tła.

Zmiennoogniskowe propozycje

Najczęściej używanym zestawem szkieł zmiennoogniskowych jest komplet składający się z obiektywów 24-70 mm i 70-200 mm. W zasadzie każdy producent optyki oferuje w tych przedziałach swoje autorskie, profesjonalne konstrukcje. Popularne modele obiektywów 70-200 to m.in. Canon RF 70-200mm f/2.8L IS USM, Nikon NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S, Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS, Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM oraz AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR. W przypadku obiektywów 24-70 mm mamy do wyboru m.in. modele Canon RF 24-70mm f/2.8L IS USM, NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S , Sony FE 24-70mm f/2.8 GM, Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM i Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED. Obiektyw 24-70 mm możemy z powodzeniem zamienić na zoom obejmujący ogniskowe ultraszerokokątne np. 16-35mm.

Canon RF70-200mm
Obiektyw Canon RF70-200mm

Zobacz pełną ofertę obiektywów fotograficznych w sklepie Digital24 >>

Arsenał obiektywów stałoogniskowych

Trudniej wskazać konkretne modele obiektywów stałoogniskowych, które sprawdzą się w reportażu ślubnym – jest ich po prostu bardzo wiele. Można uznać, że 3-4 takie obiektywy w torbie fotografa pozwolą na dość swobodną pracę. Z pewnością warto wyposażyć się w konstrukcje portretową (np. 85 mm), ze standardową ogniskową (50 mm dla pełnej klatki), nieco szerszy kąt 35 mm oraz obiektyw ultraszerokokątny (np 20 mm). Taki komplet zapewni nam bardzo szeroki zakres ogniskowych. Dodatkiem do takiego zestawu, który pozwala na uzyskanie bardzo efektywnych ujęć, będzie obiektyw typu „rybie oko” – pamiętajmy jednak, by korzystać z niego z umiarem.

W ofercie naszego sklepu znajdziecie sprzęt fotograficzny, elementy wyposażenia studia fotograficznego oraz dodatkowe akcesoria. Pełen asortyment, który pozwoli Ci rozpocząć przygodę z fotografią i filmowaniem. Zapraszamy do kontaktu z nami oraz odwiedzenia naszego sklepu www.Digital24.pl Odwiedź nas również na Facebooku i Instagramie